15. Zápas o cíl

Včera v 17:05 | LeS |  Rozhovory
W: Dnes jsem si šla zaběhat.
X: To je skvělé. Vidím, že nacházíte další možnosti, jak se přiblížit cíli.
W: Skvělé mi to moc nepřišlo. Byla jsem pomalá, hned zadýchaná, bolely mě nohy...
X: A nejste na sebe moc přísná?
W: Potkávala jsem ostatní... tedy spíše předbíhali mě jiní. Připadala jsem si trapná. Mám vůbec dělat věci, když jsem v nich tak nemožná? To jsem si říkala.
X: Nikde není napsáno, že věci půjdou hned snadno. Ale proč jste na sebe tak přísná?
W: To není přísnost, to je realistické vidění situace.
X: Takže chcete skončit, i když jste teprve začala?
W: Nevím.
X: To je jedna z důležitých negativních myšlenek, která vás napadla. Že stejně nezhubnete. Že nikdy s tímto přístupem nezhubnete? Uchopte tu myšlenku, poděkujte za to, že vás napadla. Ptejte se dál, co mi brání v tom, abych zhubla? Proč nemám zhubnout?
W: Nerozumím.
X: Něco ve vás vám zhubnout nechce dovolit. Možná potřebujete být schovaná pod vrstvou tuku, možná si potřebujete náladu vylepšovat sladkým. Možná se vám jako malé posmívali, že nejste hezká. Nebo se naopak na vás usmívali, když jste jedla nadměrné množství jídla. Jde o to najít zdravý postoj sám k sobě.
W: Ale mám vůbec věci dělat, když k ničemu nevedou?
X: Díváte se příliš krátkozrace. Jak k ničemu nevedou? Byla jste běhat poprvé. Je přirozené, že ostatní lidé běhají déle a tak jim to jde lépe. Copak můžete vědět, jak to bude vypadat po několika dnech? Jestli se zlepšíte? Máte šanci se zlepšovat. Zlepšovat tréninkem... Ale i kdybyste byla stále pomalá, říkejte si, že věci děláte pro radost. Pro dobrý pocit z běhu. To by mělo být vaší hlavní myšlenkou. Nedělám věci pro výkon, nemusím být nejlepší, dělám je pro radost. Pak se nebudete tolik trápit a můžete se tomu i zasmát. I tomu, že vás ostatní předbíhají. Ale vytrvejte. Nic nezdávejte příliš brzy. Dejte věcem čas, ať se sami ukážou. A nepolevujte ve svém cíli.

 

14. Kroky k cíli

Čtvrtek v 17:05 | LeS |  Rozhovory
X: Jaké kroky jste dnes udělala ke svému cíli zlepšit svojí postavu?
W: Udělala jsem jen málo. Odmítla jsem sladkost, která mi byla nabídnuta. Doma jsem si místo čokolády dala pár kousků sušeného ovoce bez cukru. A trochu jsem cvičila na míči. Žádné velké cviky, jen takovou klasiku.
X: Máte pocit, že je to málo? Je to první den, kdy jste se pokoušela zlepšit svoji postavu. Co víc byste chtěla udělat?
W: Mohla jsem nejíst vůbec sladké, ani sušené ovoce, a mohla jsem víc cvičit.
X: Je to první den, udělala jste kousek. Každý kousek, každý krůček, který uděláte blíž svému cíli se počítá.
W: A co když i přesto půjdou moje kila nahoru?
X: Pokuste se nezabývat se touto myšlenkou. Teď děláte kroky ke svému cíli zlepšit svoji postavu. Každý krok je důležitý. Možná, že další dny uděláte víc, a možná se vám bude chtít méně. Ale nenadávejte si kvůli tomu. Možná totiž objevíte i nové způsoby, kterými dojít k cíli. Nenapadá vás už nyní, jak se přiblížit cíli? Například si dát svižnou procházku.
W: Mohla bych se přihlásit na nějaké cvičení. Nebo zajít do posilovny.
X: A to je důležité. Aby vás napadalo, jak se přiblížit cíli. A abyste měla chuť to dělat. Vždy myslete i na radost. Život je tu od toho, abychom ho protančili, ne se utrápili výčitkami.



13. Stanovení cíle

Středa v 17:05 | LeS
X: Vybrala jste si tedy nějaký cíl? Co byste chtěla konkrétně zlepšit? Na čem byste chtěla pracovat?
W: Chtěla bych zhubnout. Myslím, že pak bych se cítila i lépe. Nebyla bych tak vyčerpaná.
X: Pokud chcete zhubnout, dejte si cíl, každý den cvičit. Nebo každý den se zdravě stravovat. Nebo oba. Můžete si také říkat, každým dnem se moje postava zlepšuje, abyste obrátila své myšlení k pozitivnímu obrazu.
W: Opravdu stačí tak málo?
X: Ano, toto jsou první kroky k cíli. A každý krok k cíli nám ten cíl přibližuje. Důležitá je dostatečná motivace a silná vůle, pak si stanovíte cíl a den za dnem se ho pokoušíte dodržet. Doporučuji vám napsat si tyto cíle na lístek a každý den si je několikrát číst a snažit se je vyplnit.
W: Za jak dlouho zhubnu?
X: Povím vám spíš, za jak dlouho pro vás bude snadnější dělat kroky k vašemu cíli. Prvních 21 dní je nejtěžší. Když to skutečně vydržíte těch 21 dní, pak se z činností jako cvičení nebo správné stravování stane zvyk. Nezapomínejte, stanovit cíl je jedna část, přidejte pevnou vůli, důslednost a každý den hledejte radost, a každý den budete blíže cíli být zdravá a mít dobrou postavu.
W: A co když jsem se zhubnout už pokoušela, ale bez úspěchu. I když jsem pár kilo zhubla, nabrala jsem je zas zpět a k tomu něco navíc.
X: Budeme na těchto cílech pracovat. Jsme na začátku. Máte cíl zlepšit postavu a jíst zdravěji. Napsat si cíle na lístek a ten si přečíst. Ostatní příště.


 


12. Cíl

Úterý v 18:42 | LeS |  Rozhovory
W: Dnes bychom měli mluvit o cílech.
X: Mluvit není to přesné slovo. O cílech můžeme sáhodlouze mluvit, ale je důležité, také pro ty cíle něco udělat.
W: To je slovíčkaření.
X: Máte pravdu. Pro správné stanovení cíle je ale slovíčkaření důležité. Cíl si stanovte konkrétně a to v pozitivním duchu. Chci zformovat postavu, chci mít dostatek peněz, chci mít dobré přátele. A pokud to lze, tak i tak, abyste mu věřila. Například každým dnem se zlepšuje moje zdraví, každý den dostávám nové nápady, den ode dne jsem úspěšnější v nějaké činnosti.
W: Takže si mám stanovit cíl?
X: Ano, vezměte si pro začátek nějaký cíl, u kterého si myslíte, že jeho splnění je možné, jen jste se zatím do něj nepustila, nebo jste ho i zkoušela splnit, ale nepovedlo se vám. Nějaký konkrétní cíl, který by nebyl pro začátek ani moc těžký, ani příliš lehký. Nějaký cíl, na kterém bychom mohli pracovat trochu delší dobu. Cíl ve střední kategorii obtížnosti. Zítra si o něm popovídáme.



11. Důslednost

Pondělí v 17:05 | LeS |  Rozhovory
W: Dnes jsem nedělala dřepy. Vlastně jsem se do nich i jindy musela nutit, a některý den jsem vynechala. Vadí to?
X: Vadí komu? Je to váš život. Není nikdo, kdo by hodnotil, pouze vy.
W: Vím, že jsem je dělat měla, ale nedostala jsem se k tomu. Zapomněla jsem. Nechtělo se mi.
X: Je to škoda.
W: Proč?
X: V čemkoliv, co děláme, je důležitá radost. To už jsme probrali,... ale také důslednost. Ať už mluvíme o jakékoliv činnosti, kterou děláme, potřebujeme k ní i výdrž a dotažení do konce. Většinu věcí nemáme hned na stříbrném podnose, ale musíme pro ně "něco" udělat. A většinou také se nejedná o jednorázovou činnost, ale o opakování. A zde je důležitá pevná vůle.
W: Nějaké příklady?
X: S čím jste nespokojená?
W: Se svojí postavou?
X: A cvičíte?
W: Občas.
X: A jsou vidět výsledky?
W: Ano, když se vrhnu do cvičení a cvičím pár dnů, tak cítím, že se moje postava zlepšuje. Cítím se lépe.
X: Ale i přesto přestanete...
W: Nemám čas, mám na práci něco nutnějšího, jsem unavená... prostě to nejde.
X: Ale uznáváte tedy, že kdybyste byla důslednější, a trénovala pravidelně, že svoji postavu dokážete zlepšit a cítíte se i lépe.
W: To ano.
X: A tak je to se spoustou věcí. Ani dům nepostavíte za jeden den. Ani knihu nenapíšete za jeden den. Ani vztah nebudujete jen jeden den. Většinu věcí, do kterých se pouštíme, musíme nechat uzrát a věnovat jim nějaký čas. A je důležité být důsledná. Překonat nechuť a odpor, překonat všechny výmluvy. Někdy tu radost nevidíme hned. Ale často se projeví právě tehdy, kdy překonáme nějaký odpor a do věci se pustíme. I když jsme na začátku měli spoustu výmluv.
W: Takže cvičit pravidelně?
X: Nejen cvičit. Rozšiřovat seznam radostí, být důsledná a stanovit si svoje priority, nebo chcete-li cíle. Ale o tom příště.


10. Výčitky

12. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Rozhovory
W: Dnes jsem měla zkaženou náladu.
X: Co se stalo?
W: Dala jsem si schůzku s kamarádkou. Ale nějak se to protáhlo, a já pak už nestihla nic udělat. Už jsem na to neměla sílu.
X: Vyčítáte si to?
W: Ano. Měla jsem...
X: Měla jste to ukončit, neměla jste tam být tak dlouho a možná jste tam neměla chodit vůbec, a neměla jste cítit žádnou radost.
W: To ne. Jen...
X: Tak často se trápíme věcmi, která nás ve skutečnosti měly potěšit. Jíte sladké - například čokoládu? A jak se přitom cítíte? Užíváte si, jak se rozplyne na jazyku, nebo si vyčítáte, že ztloustnete?
W: Spíš to druhé. Ale ono to nejde jinak.
X: Naopak. Jde. Můžeme se věcmi radovat, místo abychom si vyčítali to, že jsme něco udělali nebo neudělali. Zapomínáme na jednu věc. V každém okamžiku děláme to nejlepší, co dokážeme. A okamžiky radosti bychom si neměli kazit těmi slovy "měla bych a neměla bych".
W: A když po čokoládě ztloustnu?
X: A co když budete mít naopak důvod k další radosti a tou je pohyb, abyste kila dostala pod kontrolu?
W: Vidíte to jednoduše.
X: Život není složitý. Často si zbytečně vyčítáme některé věci. Ale pokud jsme se do nich pouštěli s radostí, nebudeme se kvůli nim přece odsuzovat, a pak nám můžou přinést další radost.
W: Radovat se z maličkostí.
X: Hlavně si nevyčítat to, co jsme udělali, pokud za tím byla touha po radosti. Naopak radost vyhledávejte a snažte se ji nacházet právě v těchto obyčejných věcech. A nekažte si ji výčitkami. Naopak. Připište si ty chvilky radosti na první stránku sešitu. Mám radost, že... a uvidíte, jak se vám bude seznam radostí rozrůstat.


9. Radost

11. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Rozhovory
W: Přemýšlela jsem, co když jsem z lidí, kteří nedokáží cítit radost? Co když bych měla být šťastná a spokojená a nejde mi to. Co když nedokážu cítit spokojenost, radost a štěstí. Co s tím? Mám vůbec psát seznam, když u mě nefunguje mít radost? Asi mi řeknete, že každý člověk dokáže cítit radost. A pokud ji necítí, je nějak divný.
X: Vůbec ne. Někteří lidé nedokáží mít radost, i když v jejich světě vše funguje. Takoví lidé, když si uvědomí svůj problém, vyhledají odbornou pomoc. Pokud se i vy budete cítit nadále bez radosti, a pokud se to nebude dařit změnit, máte vždy další možnost, jak to změnit. I třeba léky.
W: Léky bych brát nechtěla. Mají spoustu negativních účinků.
X: Zatím bychom se také pokusili o změnu jinak. Co radím já? Nenuťte se do radosti. Ale zároveň si neodpírejte okamžiky, při kterých byste se mohla cítit dobře. Nemějte na sebe vysoké nároky. I kapka radosti se počítá. Rozhodně si dál pište seznam. A můžete si psát k němu i hodnocení. Od jedné do desíti. Věci, při kterých jste se cítila nejlépe, dejte 10 bodů. K věcem, které vám nepřinesly radost, jakou byste očekávala, dejte 1 bod.
W: To je zajímavé.
X: Když si budete tyto věci později číst, můžete si připomenout, i právě tímto hodnocením, jak velkou radost vám věci a činnosti přinesly. A můžete si činnosti, které vám přinášely radost, znovu zopakovat. Abych to shrnul. Do radosti se nenuťte, ale vyhledávejte podněty a situace, které vám radost způsobit můžou. A nijak se netrestejte za to, že necítíte spokojenost. Je to nyní. Současný stav. Ale za pár dnů může být všechno jinak.


8. Vysoké nároky

10. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Rozhovory
W: Stále se necítím příliš dobře. Jsem unavená a vyčerpaná, beru si hodně osobně slova druhých,... snažím se nepřipadat si nemožná. Říkám si, že je všechno jen pocit, který odezní. Dělám dřepy, čtu si pozitivní myšlenky a stejně mám pocit, že to nepomáhá.
X: Je ještě jedna věc, která vám brání být spokojená.
W: Co je to?
X: Vysoké nároky.
W: Co to znamená?
X: Máte na sebe vysoké nároky.
W: Myslím, že naopak nechci toho moc. Chci se jen cítit líp.
X: Ano, ale pořád vidíte ty špatné věci, pořád je jich pořádná hromada, a ani vás nenapadne, že už máte minimálně šest věcí, kvůli kterým se můžete cítit lépe. Někdy je potřeba dívat se na věci jiným směrem. Dejte tomu čas, nechtějte všechno hned teď. Dívejte se na to pozitivní, co máte za sebou. Na to pozitivní, co jste již zvládla. Kolik dřepů, kolik věcí, z kterých můžete mít radost. Člověk nedosáhne věc hned, ale často se objeví nějaká příležitost, která nás zavede dál, jak mávnutím kouzelného proutku. Stačí jen vytrvat v tom, co chcete. A možná uvidíte nějakou příležitost, jak se cítit lépe.
W: Vím, že se často utápím ve věcech. Ale je tak těžké myslet jinak.
X: To jsme již probrali. Chcete změnu a děláte pro ní vše. Dívejte se na maličkosti, nedívejte se na horu problémů, která je před vámi. Nemějte vysoké nároky. Vysoké nároky jsou dobré v tom, že nás posouvají dále, ale často se i díky nim cítíme bídně. A to tehdy, když se nám nedaří hned dosáhnout toho, co si přejeme. Když se ohlédnete, uvidíte, co jste již zvládla. Proto jsou dobré poznámky, proto je dobré psát si to, co vám udělalo radost. Problémy před vámi se nezmenší, ale vy se stanete sebevědomější, a nebudou vás tolik dostávat na kolena. Budete je zvládat. Ale to chce čas.
W: Mluvíte tu pořád o čase.
X: Ano, trpělivost je důležitá.
W: Dobře, budu se tedy snažit nemít na sebe vysoké nároky. Dělat dřepy, psát si radosti, a dát všemu čas.


7. Pohodlnost

9. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Rozhovory
X: Jak se vám vedlo?
W: Nemohla jsem se zbavit negativních myšlenek.
X: Co vás napadalo?
W: Že jsem nemožná, že už nikdy nebudu šťastná, a tak.
X: A vy jste těm myšlenkám věřila?
W: Byly nepříjemné.
X: To věřím, že byly nepříjemné, ale skutečně jste jim věřila?
W: Asi ano.
X: A proč jste jim věřila?
W: Nevím. Protože je to pravda.
X: Jak to může být pravda? Copak dokážete předvídat budoucnost? Ne, já vám řeknu, proč jste tomu věřila. Protože to pro vás bylo pohodlné.
W: Ale...
X: Pro člověka je jednodušší myslet negativně, utápět se v negativních pocitech,... mohli bychom hledat, kdo vám to kdy řek, kdy jste si to začala myslet... A kdybychom to objevili, zjistila byste, že toto přesvědčení je zastaralé. Souvisí jen s určitým zážitkem, s určitou situací. S dobou, kdy jste se nemohla bránit, a vzala jste toto přesvědčení jako osobní a pravdivé. Ale nyní se jím nemusíte již zabývat. Důležité je říci si nyní, chci tomu věřit nebo nechci.
W: Není to tak jednoduché.
X: Ale je. Představte si, že máte dvě hromádky. Radostné myšlenky a depresivní myšlenky. Po které hromádce sáhnete raději? Kterou se budete zabývat? Chcete se trápit, obviňovat, plakat, nebo chcete radost a smát se? Ať už vaší špatnou náladu způsobilo cokoliv, vždy si můžete říci, že je to dočasné. Přejde to. A zas se budu cítit lépe. Lze si to říci a lze to zkusit.
W: Zkusím to.
X: Dobře, to stačí. Zkoušejte místo toho negativního vybírat pozitivní. A pak mi řekněte, jak se vám to dařilo.


6. Negativní myšlenky

8. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Rozhovory
X: Tak jak se vám dnes dařilo? Dělala jste dřepy, pročítala si proč máte radost? Přišla jste na další věci, proč máte dnes radost?
W: Jsem stále unavená při dřepech... ale práce byla možná o malinko lepší.
X: To je dobře. Nepřestávejte s pozitivním přístupem. Pokud budete mít chuť, napište si další věci, z kterých máte radost. Ale nenuťte se do toho. Pokud vás něco napadne, napište. Pokud ne, netrapte se.
W: Dobře. Někdy se cítím opravdu bídně a spíš vidím ty špatné věci.
X: Chcete to změnit?
W: Ráda bych.
X: Když vás budou napadat smutné nebo depresivní myšlenky, nereagujte na ně. Snažte se jimi příliš nezabývat. Berte je jen jako myšlenky, které ve vás vyvolávají určité pocity. Kdybyste je rozebrala s logikou a odstupem, zjistila byste, že nemají takovou sílu, jaká se zdá.
W: Takže mám rozebírat negativní myšlenky a nepřikládat jim takovou váhu?
X: Ano, to je přesně to. Pokud ale odstup nedokážete, nechte je zas odplynout. Zabývejte se něčím jiným. Najděte si něco jiného, čím se budete zabývat. Třeba si čtěte, z čeho máte radost.
W: Někdy mě rozčílí druzí lidé.
X: Když vás někdo naštve, uvědomte si, že je to vaše rozhodnutí být naštvaná. Přistupujte ke svým pocitům tak, že jste se vy rozhodla tak cítit. Uvědomte si zodpovědnost za to, jak se cítíte. Druzí se k vám můžou někdy zachovat nehezky, a vy se můžete cítit špatně, ale buďte i přesto vděčná za pocit, který máte. Je pro vás varováním. Abyste se s těmito lidmi nestýkala, abyste si jejich slova nebrala tak osobně a nenechala si jimi znepříjemňovat život, nebo abyste se ohradila. Reagujte tak, jak v dané situaci můžete.
W: To právě často nemůžu. Nemůžu říct lidem, co si o nich myslím.
X: Sebevědomí lidé jsou málo závislí na hodnocení druhých. To znamená, že si vyslechnou názor druhého, ale ten názor je nerozčílí. Neberou ho jako útok na svoji osobu. Zkuste to brát také tak.
W: Takže zítra si mám všímat svých negativních myšlenek tak, že si jich nebudu všímat.
X: Ano, budete vědět o svých negativních myšlenkách, ale budete se snažit, aby vás nerozčilovaly. Necháte je přijít a odejít. A pokud je budete chtít rozebírat, tak s odstupem.
W: Dobře.

Kam dál

Blogoví přátelé: nejen...
www.reveriedreams.blog.cz - vymyšlené příběhy
www.tinka77.blog.cz - oblečení barbie
www.dasatomaskova.blog.cz - na křídlech vážky
www.humanlizards.blog.cz - kreslení,básně
www.veki.blog.cz - kamrlík