Leden 2018

23. Zakotvenost

31. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
X: Jak se vám daří váš cíl zlepšit postavu a jíst zdravěji?
W: Začala jsem jíst menší porce, ale snažím se jíst všechno. Omezila jsem také sladké. A snažím se každý den cvičit. Přestala jsem přibírat a zhubla jsem jedno kilo. Pro mě je ale důležité, že nepřibírám a nehladovím. Snažím se také každé jídlo si vychutnat. Na cvičení mezi lidmi jsem si zatím netroufla. Připadám si pomalá a moc tlustá.
X: A co dřepy?
W: Snažím se každý den.
X: A píšete si, co vám udělalo radost?
W: Ano, občas, ale je toho hodně, cvičení, psát si o radosti, zdravé jídlo, teď jsem začala psát blog...
X: A teď mi řekněte, co váš největší problém, únava.
W: A víte, že se cítím méně unavená? Mám toho na práci víc, ale odpočívám už během dne méně.
X: Rozhýbala jste tělo i svoje myšlení. Co vám udělalo za poslední dny radost?
W: Byla jsem s kamarádkou, práci celkově zvládám, s kolegy nemám žádné konflikty, a dělá mi radost blog.
X: To je dobře, pokračujte tedy v tom, co děláte dosud. Teď se soustřeďte hlavně na to, zakotvit se ve všem, co děláte nyní. Možná vás to také vrátí zpátky do negativní nálady, do chuti nic nedělat, ale nepoddávejte se tomu. Už víte, že můžete udělat něco pro zlepšení nálady, a děláte i něco pro zlepšení vaší postavy. Snažte se nepřibírat si nyní mnoho věcí, ať se nepřetáhnete. Soustřeďte se na to, co děláte nyní, na konkrétní věci. Pokud se budete cítit hůře, čtěte si, co vám udělalo radost, uvidíte, kolik jste toho zvládla. A pokud jste to zvládla jednou, zvládnete to zas.


22. Útok

30. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
X: Minule jsme se dotkli myšlenky, že máte strach z lidí, kteří by se vám vysmívali nebo vás odsuzovali.
W: Ano. Nevím, jak bych reagovala.
X: Jde o to snažit se odvrátit útok na vaši osobu.
W: A to mám udělat jak?
X: Nestáhnete se do sebe, nebudete se obviňovat, jaká jste hrozná, a nebudete se ani obhajovat. Naopak půjdete do protiútoku.
W: Mám se hádat?
X: To ne, budete komunikovat. Zeptáte se klidně na to, proč dotyčný má takový názor. Necháte druhého rozpovídat se.
W: Asi bych potřebovala nějaký příklad.
X: Dobře, dejme tomu, že někdo nadhodí, že jsou vaše názory špatné. Pak se zeptáte, jaké názory má on. Nebo se zeptáte, proč si to myslí... Donutíte ho, aby začal přemýšlet. Pak jsou dvě možnosti. Buď přemýšlet začne, přestane napadat, a začne psát konstruktivně. Nebo bude reagovat dalším útokem. Pak nemusíte reagovat vůbec. V životě i na blogu můžete odejít. Nemusíte se za každou cenu bavit nebo stýkat s lidmi, kteří jsou vám nepříjemní. A nemusíte se ani snažit je předělávat.
W: To se mi na blogu líbí, že můžu negativní komentář smazat a nemusím na něj reagovat. Ale určitě jsou lepší ty pozitivní komentáře.
X: Pozitivní komentáře potěší stejně jako pozitivní lidé.


21. Blog

29. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
W: Zkusila jsem si založit blog a napsala jsem první příspěvek.
X: Jak jste se přitom cítila?
W: Pomohlo mi, že jsem se vypsala ze svých pocitů. Myslím, že to nemá nějakou hodnotu, ale mě to pomohlo.
X: To je důležité. Že jste cítila, že vám to pomohlo. Můžete psát samozřejmě i jen pro sebe, nemusíte vkládat na blog. Ale na blogu je možnost, že někdo zareaguje na to, co napíšete. A to vás posune dál. Pozitivní komentáře určitě potěší a podpoří vás. Nezatracujte ale ani negativní komentáře. Můžete se v klidu domova naučit je přijmout tak, aby vám nezkazili náladu na zbytek dne.
W: Měla jsem dokonce jeden pozitivní komentář. Oplatila jsem návštěvu.
X: To je dobře. Může se stát, že naleznete na blogu přátele. Ne nadarmo se říká sdílená radost je dvojnásobná radost, sdílená starost je poloviční.
W: Jen mám strach, aby mě nepoznali někteří lidé ze současnosti, nechci, aby věděli, že mám nějaké problémy.
X: Zůstaňte tedy v anonymitě. Nesdělujte jméno, ani věk, ani nic, podle čeho by vás lidé mohli poznat. Ale chci říci, že není nic špatného na tom, mít nějaké problémy. Naopak byste možná zjistila, že jsou lidé - i ve skutečném světě - kteří by vás podpořili. Anebo i takoví, kteří zažili podobné problémy buď u sebe nebo u svých známých. Chápu ale, že nemáte sílu říkat svoje problémy veřejně. Můžete nalézt také ty, kteří se budou vysmívat nebo vás odsuzovat.
W: Právě z takových lidí mám strach.
X: To nemusíte. Neděláte nic špatného. Jen řešíte svoje problémy. To je naopak na pochvalu.


20. Osamělost

26. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
W: Přijdu si osamělá, na všechno sama. Snažím se, ale někdy, hodně často nemám sílu.
X: Osamělost je pocit, který ale nemusíte prožívat. I když jste sama, jste vlastně s nějakým člověkem. Sama se sebou. Měla byste se snažit být sama sobě dobrým přítelem. Pokud dokážete vyjít sama se sebou, pokud si užijete ty chvilky samoty, pak ani osamělost nebudete cítit.
W: Ale těch chvil, kdy jsem sama, je tolik.
X: Vím, jak to myslíte. Víte, že by vám pomohlo, kdyby tu byl někdo, kdo by vás podržel. Pomohlo by vám to i při vašem cíli získat dobrou postavu.
W: Ano, vím, že by mi pomohlo, kdyby mě někdo podporoval. Ale co s tím, když partnera nemám.
X: Podporu nemusí dávat jen partner, nebo příbuzní. Můžete ji nalézt i u svých kamarádek. A pokud ani tu nemáte, pak existují různé podpůrné skupiny.
W: Myslím, že bych si na to netroufla.
X: Pokud nemáte ani kamarádku, pak můžete zkusit psát blog. Najít si blogové přátele. Najdete mezi blogery určitě i ty, kteří se snaží zformovat svoji postavu. Pak si s nimi můžete vyměňovat zkušenosti a navzájem se podporovat.
W: Myslíte, že bych si měla založit blog? Ale co když mě nikdo nebude číst, nebo mě budou urážet.
X: Je to jako v životě. Najděte ty, kteří vás budou podporovat, a z případných negativních komentářů si nic nedělejte. Můžete je i mazat. Najděte si podobně smýšlející lidi. Lidi, kteří se snaží prožít smysluplně svůj život.
W: Zkusím to.


19. Jídlo jako požitek

25. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
X: Jak se vám dařilo dodržovat kroky k cíli? Cvičila jste? Jedla jste vyváženou stravu? Psala jste si, z čeho máte radost?
W: Snažím se.
X: To je dobře. Je ještě jedna věc, která se týká jídla, o které jsme nemluvili.
W: Jaká to je?
X: Jak jíte? Jíte v klidu a v pohodě, povídáte si při jídle s kamarády, nebo jíte hltavě a rychle, abyste jídlo už měla v sobě a mohla jít zas pracovat? Vychutnáváte si jídlo, nebo hltáte?
W: Když jsem byla malá, tak mi říkali, abych při jídle nemluvila.
X: Abyste nemluvila, aby vám nezaskočilo. Ale rozhodně tím není myšleno, že při jídle koukáme jen do talíře, abychom jídlo rychle snědli a šli zas dál. Jsou národy, které si jídlo opravdu vychutnávají, jídlo má několik chodů a pro ně je to opravdový požitek. Část dne, kdy se setkají s přáteli a jídlo si opravdu vychutnají. To po vás nechci, nemusíte trávit nad jídlem hodiny, ale chci, abyste si i z jedění udělala radost. Je to okamžik, kdy se můžeme zastavit a skutečně si vychutnat to, co jsme si uvařili nebo co nám uvařili druzí.
W: Je pravda, že jídlo beru spíš jako trest, že si ho nevychutnávám, a naopak se někdy dokážu naprat k prasknutí. Jím určitě rychleji než bych měla.
X: Tak se nyní soustřeďte na jídlo. Snažte se jíst co nejpomaleji. Pořádně jídlo kousat a vychutnávat si ho. Nikam nepospíchejte. Tak si jen uženete vředy a další problémy. Když si budete jídlo pomalu vychutnávat, uvidíte, že toho sníte i méně. Budete se cítit plná, i když budete jíst menší porce. A bylo by dobré, kdybyste nejedla sama, alespoň některé jídlo ze dne.
W: Pokusím se jíst pomaleji. Udělám si radost z toho, že jím dobré jídlo. A zkusím jíst menší porce. Jen spíš jím sama než s někým.

18. Cesta zpět

24. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
W: Dnes jsem nedodržovala to, co jsem měla.
X: Co to znamená?
W: Dala jsem si čokoládu a hodně jsem jedla.
X: Z jakého důvodu?
W: Měla jsem hlad.
X: Nebyl v tom žádný pocit, že byste zajídala nějaké nepříjemnosti? Smutek, depresi,...?
W: Ne, jen jsem měla velký hlad, tak jsem se najedla a nevynechala jsem ani sladké.
X: Možná není správné úplně odmítat sladké, a trápit se hladem, když pak nevydržíte a víc jíte. Ale to by vám poradil výživový poradce.
W: Neudělala jsem tedy nic špatného?
X: Z mého pohledu ne. Pokud máte skutečně hlad, je dobré se najíst. Jde o to, proč jste měla hlad. Jestli hladovíte, nebo jíte menší porce, které vám nestačí? Nebo jestli za hladem byl skrytý nějaký psychický problém. Správné rozhodně není hladovět. Pokud vyhladovíte, dáte si pak větší porci, než byste si dala, kdybyste hladová nebyla. Je dobré jíst několik jídel denně a netrápit se vyhladověním. Dát si jednou za čas něco sladkého, to je také v pořádku. Navíc sladké je i ovoce. Je možné nahrazovat vysoko kalorická jídla něčím méně kalorickým. Možná by bylo dobré najít si nějaké odborníka.
W: Zatím nechci.
X: Dobře, zkusíte to tedy sama. Neodmítejte ale odborníky a rozhlížejte se kolem sebe. Možná se objeví nějaký, kterého přijmete a on vás posune opět dál. Výživový poradce by vám v této záležitosti určitě poradil.


17. Vyrovnanost

23. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
X: Chcete znát ještě jednu možnost, jak být blíž svému cíli zlepšení postavy?
W: Ano. Zajímá mě to.
X: Tím, co se od vás požaduje, abyste měla lepší postavu, je správné držení těla. Pokud jste narovnaná, pak vaše tělo vypadá lépe a určitě i ostatní na vás budou pohlížet trochu jinak.
W: Vím, často chodím shrbená.
X: Nejste sama. Spoustu lidí je shrbených, jak kdyby byli zavaleni všemi problémy a nosili si je na hrbu.
W: Mívám také takový pocit. Ale je těžké myslet na to, být narovnaná.
X: Postavte se, ukážu vám, jaké je správné držení těla. Narovnejte záda, jako by v páteři byl provázek, který chcete napnout. Hlavu vytahujte co nejvýše. A zároveň ramena tlačte dolů. A pánev dopředu. Nemusíte zatahovat břicho. Klidně dýchejte. Jak se cítíte?
W: Bolí mě záda. Nejsem na to zvyklá.
X: Ještě vám poradím jednu věc. Pokud na ni budete myslet, bude se vám lépe dýchat. A lépe mluvit při různých činnostech. Udýcháte to. Představte si balónek, schovaný v podbřišku a zezadu nad hýžděmi v pase. Ten balonek se vznáší vzhůru, vytahuje vás, a vás to tak nutí zatáhnout hýžďové svaly a vytáhnout se vzhůru. Nemusíte přitom ani zatínat břicho, to se automaticky zpevňuje. Tímto zpevněním podbřišku se narovnáte.
W: Zní to složitě.
X: Spousta věcí, které děláme, nám můžou připadat složitá a bolestivá. Ale jde v nich jen o zvyk.
W: Mám se tedy snažit o rovné držení těla dalších 21 dní.
X: Zkuste to. Alespoň uvidíte, jak je důležitých těch několik dnů a jak je důležitá důslednost.


16. Sebeláska

22. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
X: Minule jsme se dotkli myšlenky, že něco v nás vám brání zhubnout. Uvažovala jste nad tím? Co by to mohlo být? Jaké myšlenky jsou za tím?
W: Možná je to tím, že se nemám ráda.
X: Umění sebelásky není jednoduché. Musíme se ho naučit. Možná nebyl v minulosti nikdo, kdo by vás to naučil. Nebo vám to ukazovali takovým způsobem, že jste neporozuměla.
Gary Chapman tvrdí, že existuje pět různých jazyků lásky. To znamená, že každý člověk projevuje lásku různým způsobem a každý člověk dává přednost jinému druhu lásky. Každému vyhovuje něco jiného. Těchto pět jazyků lásky jsou slova podpory a ujištění, soustředěná pozornost, přijímání dárků a drobných pozorností, skutky služby a praktických činů, fyzický kontakt.
Například preferujete-li fyzický kontakt, pak pokud vás někdo objímá, cítíte opravdovou lásku. Na druhou stranu vám mnoho neříká, když pro vás někdo něco udělá. To neznamená, že nejste ráda. Jen si tolik neuvědomujete lásku jako při fyzickém kontaktu. Pokud jste tedy byla dítě, rodiče pro vás dělali mnoho věcí, ale fyzicky se nevyjadřovali, neobjímali, nedali pusu na dobrou noc, nepoplácali po zádech, když se vám něco povedlo... Pak jste si myslela, že vás rodiče nemají rádi. Jen ale dávali najevo lásku jinak, než jak byste potřebovala, abyste se cítila milována.
Zamyslete se nad tím, jaký je váš primární jazyk lásky. Existuje i několik testů, kde si můžete vyzkoušet, čemu dáváte přednost. Co je pro vás tím, kdy si říkáte, ano, tak se mi to líbí, ten druhý mě má rád, když se takto chová.
W: To je zajímavé. Myslím, že vím, co je mým jazykem lásky.
X: Existuje primární, tedy nejdůležitější jazyk lásky a dále i sekundární. Když dokážete vysledovat a určit tyto jazyky u těch, na kterých vám záleží, a budete se pak podle toho chovat, určitě uvidíte v jejich chování obrat. Ale možná to podvědomě už děláte. Že vůči druhým dáváte najevo sympatie a lásku jejich jazyky lásky.
W: To si nemyslím, ale zkusím nad tím zapřemýšlet.
X: Pomůckou je, že ten jazyk, který člověk preferuje pro sebe, ten vyjadřuje nejčastěji i vůči druhým.
W: Dobře. Zamyslím se a zkusím vyzkoušet.


15. Zápas o cíl

19. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
W: Dnes jsem si šla zaběhat.
X: To je skvělé. Vidím, že nacházíte další možnosti, jak se přiblížit cíli.
W: Skvělé mi to moc nepřišlo. Byla jsem pomalá, hned zadýchaná, bolely mě nohy...
X: A nejste na sebe moc přísná?
W: Potkávala jsem ostatní... tedy spíše předbíhali mě jiní. Připadala jsem si trapná. Mám vůbec dělat věci, když jsem v nich tak nemožná? To jsem si říkala.
X: Nikde není napsáno, že věci půjdou hned snadno. Ale proč jste na sebe tak přísná?
W: To není přísnost, to je realistické vidění situace.
X: Takže chcete skončit, i když jste teprve začala?
W: Nevím.
X: To je jedna z důležitých negativních myšlenek, která vás napadla. Že stejně nezhubnete. Že nikdy s tímto přístupem nezhubnete? Uchopte tu myšlenku, poděkujte za to, že vás napadla. Ptejte se dál, co mi brání v tom, abych zhubla? Proč nemám zhubnout?
W: Nerozumím.
X: Něco ve vás vám zhubnout nechce dovolit. Možná potřebujete být schovaná pod vrstvou tuku, možná si potřebujete náladu vylepšovat sladkým. Možná se vám jako malé posmívali, že nejste hezká. Nebo se naopak na vás usmívali, když jste jedla nadměrné množství jídla. Jde o to najít zdravý postoj sám k sobě.
W: Ale mám vůbec věci dělat, když k ničemu nevedou?
X: Díváte se příliš krátkozrace. Jak k ničemu nevedou? Byla jste běhat poprvé. Je přirozené, že ostatní lidé běhají déle a tak jim to jde lépe. Copak můžete vědět, jak to bude vypadat po několika dnech? Jestli se zlepšíte? Máte šanci se zlepšovat. Zlepšovat tréninkem... Ale i kdybyste byla stále pomalá, říkejte si, že věci děláte pro radost. Pro dobrý pocit z běhu. To by mělo být vaší hlavní myšlenkou. Nedělám věci pro výkon, nemusím být nejlepší, dělám je pro radost. Pak se nebudete tolik trápit a můžete se tomu i zasmát. I tomu, že vás ostatní předbíhají. Ale vytrvejte. Nic nezdávejte příliš brzy. Dejte věcem čas, ať se sami ukážou. A nepolevujte ve svém cíli.


14. Kroky k cíli

18. ledna 2018 v 17:05 | LeS |  Dřepovací rádce
X: Jaké kroky jste dnes udělala ke svému cíli zlepšit svojí postavu?
W: Udělala jsem jen málo. Odmítla jsem sladkost, která mi byla nabídnuta. Doma jsem si místo čokolády dala pár kousků sušeného ovoce bez cukru. A trochu jsem cvičila na míči. Žádné velké cviky, jen takovou klasiku.
X: Máte pocit, že je to málo? Je to první den, kdy jste se pokoušela zlepšit svoji postavu. Co víc byste chtěla udělat?
W: Mohla jsem nejíst vůbec sladké, ani sušené ovoce, a mohla jsem víc cvičit.
X: Je to první den, udělala jste kousek. Každý kousek, každý krůček, který uděláte blíž svému cíli se počítá.
W: A co když i přesto půjdou moje kila nahoru?
X: Pokuste se nezabývat se touto myšlenkou. Teď děláte kroky ke svému cíli zlepšit svoji postavu. Každý krok je důležitý. Možná, že další dny uděláte víc, a možná se vám bude chtít méně. Ale nenadávejte si kvůli tomu. Možná totiž objevíte i nové způsoby, kterými dojít k cíli. Nenapadá vás už nyní, jak se přiblížit cíli? Například si dát svižnou procházku.
W: Mohla bych se přihlásit na nějaké cvičení. Nebo zajít do posilovny.
X: A to je důležité. Aby vás napadalo, jak se přiblížit cíli. A abyste měla chuť to dělat. Vždy myslete i na radost. Život je tu od toho, abychom ho protančili, ne se utrápili výčitkami.


Blogoví přátelé: nejen...
www.reveriedreams.blog.cz - vymyšlené příběhy
www.tinka77.blog.cz - oblečení barbie
www.dasatomaskova.blog.cz - na křídlech vážky
www.humanlizards.blog.cz - kreslení,básně
www.veki.blog.cz - kamrlík